Microsoft Remote Desktop Services
Remote Desktop Services bliver af mange også kaldt for et Fjernskrivebord eller Arbejdsskrivebord.
Et Fjernskrivebord kan betragtes, som en kraftig computer der fysisk befinder sig hos driftsfaciliteterne hos f.eks. Cloudportal.dk
Klient-programmet man benytter til at skabe forbindelse til sit Fjernskrivebord / Arbejdsskrivebord, bliver i den danske udgave af Windows 10 kaldt for Fjernskrivebords-klient. *også gældende for Windows 7 og 8 samt macOS
Med Fjernskrivebords-klienten kan man således, sikkert og krypteret, koble sig op på sit eget Fjernskrivebord og arbejde, som stod computeren lokalt.
Hvorfor Fjernskrivebordet ?
Mange virksomheder, og privatpersoner, benytter et Arbejdskrivebord i det daglige – primært for at samle arbejdsgangen ét sted og sikre en ensartet oplevelse for alle.
Følgende aspekter og fordele bør også tages med i betragtning, når man overvejer en Microsoft Remote Desktop Services løsning.
- Der er altid tilgang til dit Arbejdsskrivebord, hvad enten du sidder på kontoret, derhjemme eller er rejsende
- Det tager 5 min. at give nye medarbejdere adgang til firmaets applikationer og filer
- Tilgangen er sikkert og krypteret
- Performance er altid i top, og din gamle maskine vil derfor føles som ny
- Der kan arbejdes på Arbejdsskrivebord fra både Windows og Mac
Hos Cloudportal.dk har vi et support-team stående klar til, at hjælpe den enkelte med at komme igang.
Installation
På en Windows 10 skal der ikke installeret noget program, da Fjerskrivebords-klienten er indbygget.
Sådan konfigureres din lokale Fjernskrivebords-klient
Via Windows Start Menu skrives der “forbindelse til fjernskrivebord”
I Fjernskrivebords-klienten vælges Vis indstillinger
Via Velkomstbrevet, som blev fremsendt ved oprettelse af din bruger, indtastes de angivede oplysninger under Generelt fanen.
Gem nu adgangen til dit nye Fjernskrivebord, evt. på dit lokale skrivebord.
Der vil nu være placeret en genvej til dit nye Fjernskrivebord – netop ude på dit lokale skrivebord, på din egen maskine.
Klik på denne genvej, og du er igang.
God fornøjelse 🙂
Tips og Trick til Fjernskrivebordet
Er du kunde hos Cloudportal.dk kan følgende være nødigt at læse igennem.
Din dag-til-dag adgang
Start dit Fjernskrivebord ved at klikke på din nyoprettede genvej.
Indtast nu dit password, som er angivet i dit Velkomstbrev
Du vil herefter automatisk blive dirigeret ind på dit Fjernskrivebord
Når du er færdig med at arbejde, logger du af dit Fjernskrivebord via ikonet “Log Off”.
Du vil nu automatisk blive logget af systemet og dirigeret ind på dit lokale skrivebord.
Tilknyt lokal drev til Fjernskrivebordet
Vælg fanen “Lokal ressourcer” under konfigurationen af din Fjernskrivebords-klient.
*har du allerede konfigureret din adgang og ønsker at tilrette denne, så højre-klikkes der på din genvej til Fjernskrivebordet og vælges “Rediger”.
Ønsker du at benytte f.eks. dit lokale c-drev på Fjernskrivebordet, så kan dette konfigureres under fanen “Lokal ressourcer”
Nu gemmes filen igen, som anvist under konfigurationen af Fjernskrivebords-klient.
Minimering af Fjernskrivebord
Ønsker du at komme tilbage til dit eget lokale skrivebord, uden af skulle logge af f.eks. dit Arbejdskrivebord, så benyt “minimere knappen”.
Du kommer tilbage til dit Arbejdsskrivebord ved, at finde applikationen i din lokale Windows Taskbar.
Indstilling er skærmstørrelsen for Fjernskrivebord
Vælg fanen “Skærm” under konfigurationen af din Fjernskrivebords-klient.
*har du allerede konfigureret din adgang og ønsker at tilrette denne, så højre-klikkes der på din genvej til Fjernskrivebordet og vælges “Rediger”.
Ønsker du at benytte flere lokale skærme, eller måske kun “noget” af din lokale skærm til Fjernskrivebordet, så kan dette konfigureres under fanen “Skærm”
– og evt. gemmes som en alternativ konfiguration.
Her ses et eksempel på 3 gemte genveje / konfigurationer til samme løsning.